Nederlands en de kerndoelen:
Bij het vak Nederlands moet je ervoor zorgen dat je je aan de tien kerndoelen werkt. Bij de nieuwe kerndoelen heeft men vastgesteld dat er overlappende kerndoelen zijn tussen de vier domeinen. Een en ander staat uitgewerkt in het volgende pdf bestand.
http://ko.slo.nl/vakgebieden/00001/nederlands_24_mei_2007.pdf/
Het vak Nederlands volgens Stichting Leerplan Ontwikkeling:
De kern van het vak Nederlands bestaat uit het verwerven, verwerken en presenteren van informatie en meer algemeen uit het leren communiceren met behulp van de Nederlandse taal. Daarbij gaat het steeds ook om mengvormen van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zoals een mondelinge presentatie die wordt ondersteund door geschreven teksten en beeldmateriaal. Omgaan met de computer als bron van informatie, als hulpmiddel en als communicatiemiddel is onlosmakelijk verbonden met de kern van het vak. Strategische vaardigheden vormen een wezenlijk onderdeel:lees- en luisterstrategieën, het opstellen van spreek- en schrijfplannen voor communicatieve handelingen. Ook door bewustwording van het belang van conventies in het taalgebruik en van de mogelijkheden om met taal te 'spelen', breiden leerlingen hun taalgereedschap en hun repertoire uit. Het onderwijs in de Nederlandse taal sluit aan bij het beheersingsniveau en de leefwereld van de leerling, en breidt deze uit. Leerlingen worden uitgedaagd tot taalactiviteiten en ontwikkelen een positieve houding ten opzichte van verschillende vormen van taalgebruik.
Weblog en Nederlands:
Voor het vak Nederlands kent de weblog veel toepassingsmogelijkheden.
Leerlingen werken zo aan alle vier de domeinen:
Lezen, schrijven, spreken/gesprekken voeren en luisteren & kijken
Enkele mogelijkheden staan hieronder genoemd.
Bij het vak Nederlands moet je ervoor zorgen dat je je aan de tien kerndoelen werkt. Bij de nieuwe kerndoelen heeft men vastgesteld dat er overlappende kerndoelen zijn tussen de vier domeinen. Een en ander staat uitgewerkt in het volgende pdf bestand.
http://ko.slo.nl/vakgebieden/00001/nederlands_24_mei_2007.pdf/
Het vak Nederlands volgens Stichting Leerplan Ontwikkeling:
De kern van het vak Nederlands bestaat uit het verwerven, verwerken en presenteren van informatie en meer algemeen uit het leren communiceren met behulp van de Nederlandse taal. Daarbij gaat het steeds ook om mengvormen van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zoals een mondelinge presentatie die wordt ondersteund door geschreven teksten en beeldmateriaal. Omgaan met de computer als bron van informatie, als hulpmiddel en als communicatiemiddel is onlosmakelijk verbonden met de kern van het vak. Strategische vaardigheden vormen een wezenlijk onderdeel:lees- en luisterstrategieën, het opstellen van spreek- en schrijfplannen voor communicatieve handelingen. Ook door bewustwording van het belang van conventies in het taalgebruik en van de mogelijkheden om met taal te 'spelen', breiden leerlingen hun taalgereedschap en hun repertoire uit. Het onderwijs in de Nederlandse taal sluit aan bij het beheersingsniveau en de leefwereld van de leerling, en breidt deze uit. Leerlingen worden uitgedaagd tot taalactiviteiten en ontwikkelen een positieve houding ten opzichte van verschillende vormen van taalgebruik.
Weblog en Nederlands:
Voor het vak Nederlands kent de weblog veel toepassingsmogelijkheden.
Leerlingen werken zo aan alle vier de domeinen:
Lezen, schrijven, spreken/gesprekken voeren en luisteren & kijken
Enkele mogelijkheden staan hieronder genoemd.
Weblog 'Nieuwsberichten'
Elke les is een andere leerling de
verslaggever.
Hij gaat op zoek naar het 'nieuws' van die dag, plaatst zo mogelijk het originele bericht en schijft er zelf een nieuwsverslag over.
Hij gaat op zoek naar het 'nieuws' van die dag, plaatst zo mogelijk het originele bericht en schijft er zelf een nieuwsverslag over.
Weblog 'Boekpromotie'
Iedere leerling moet in het schooljaar een
pagina vullen op de weblog.
Het allerbelangrijkste is dat het boek wordt aangeprezen, waarom moeten zijn klasgenoten het boek lezen.
Verder natuurlijk in het kort aangeven waar het boek over gaat, iets over de schrijver en zijn andere boeken.
Het allerbelangrijkste is dat het boek wordt aangeprezen, waarom moeten zijn klasgenoten het boek lezen.
Verder natuurlijk in het kort aangeven waar het boek over gaat, iets over de schrijver en zijn andere boeken.
Weblog 'Prestatie'
De leerlingen werken de casus of prestatie
uit in de vorm van een weblog.
Weblog 'Instructie'
De leerlingen maken een eigen instuctie
weblog over een onderdeel van het vak Nederlands.
Bijvoorbeeld over soorten teksten, grammatica (woordsoorten, werkwoorden)
of spreekwoorden.
Bijvoorbeeld over soorten teksten, grammatica (woordsoorten, werkwoorden)
of spreekwoorden.
En nog vele andere mogelijkheden........
Weblog met gedichten
Weblog met zelf geschreven verhalen
Weblog met werkstuk
Weblog projecten/thema
Weblog door de docent (project/instructie/opdrachten)
Weblog maken over.... klas/school/wijk/stad
..............
Weblog met zelf geschreven verhalen
Weblog met werkstuk
Weblog projecten/thema
Weblog door de docent (project/instructie/opdrachten)
Weblog maken over.... klas/school/wijk/stad
..............
Geen opmerkingen:
Een reactie posten